Odporová guma na cvičenie – expander

Odporová guma na cvičenie (anglicky resistance band), niekedy zvaná aj expander, je univerzálna pomôcka pri cvičení a možné ju použiť na:

  • Zhyby. Stačí zavesiť gumu na hrazdu, vložiť nohy do spodnej slučky a guma Vám bude pomáhať pri zhybovaní. Jedná sa o jeden z najúčinnejších spôsobov ako samostatne a progresívne dosiahnuť prvý zhyb – či už pomocou dvoch alebo jednej ruky.
  • Strečing a rozcvičku.
  • Plyometrický a silový tréning.

Pri cvičení je veľmi kľúčovým faktorom správna technika – pre viac info pozrite náš návod na poctivý zhyb.

Odporové gumy na hrazde - rôzne farbyKaždá odporová guma sa líši nielen farbou, ale aj šírkou gumy. Čím je guma širšia, tým je odpor, ktorý guma kladie silnejší. Úroveň odporu je uvedená pri každej gume v kilogramoch. Treba mať na pamäti, že čím je guma viac natiahnutá, tým je pomoc výraznejšia, a preto sú aj dané hodnoty určené rozsahom.

  • Červená: 5 – 14 kg
  • Čierna: 16 – 32 kg
  • Fialová: 18 – 39 kg
  • Zelená: 23 – 54 kg
  • Modrá: 27 – 68 kg
  • Oranžová: 32 – 82 kg

Pri výbere gumy na cvičenie je vhodné taktiež zvažovať: výšku človeka, úroveň sily a fázy zhybu, s ktorými má problém.

  • Na hrazde sa ani nepohnem:
    – Červená guma: neodporúčame
    – Čierna guma: dosiahnutie max. 1 opakovania, neodporúčame
    – Fialová guma: dosiahnutie 1-2 opakovaní
    – Zelená guma: dosiahnutie 3-5 opakovaní
    – Modrá guma: dosiahnutie 5-7 opakovaní
    – Oranžová guma: 6 a viac opakovaní, určená pre ťažších cvičencov, len na jej úplné natiahnutie je potrebná váha viac ako 80kg

  • Nedokážem urobiť ani jeden poctivý zhyb (z vystretých rúk až po vytiahnutie brady nad hrazdu):
    – Červená guma: dosiahnutie max. 1 opakovania, neodporúčame
    – Čierna guma: dosiahnutie 1-2 opakovaní, neodporúčame
    – Fialová guma: dosiahnutie 3-4 opakovaní
    – Zelená guma: dosiahnutie 4-6 opakovaní
    – Modrá guma: 6 a viac opakovaní

  • Urobím 1 poctivý zhyb:
    – Červená guma: dosiahnutie 2-3 opakovaní
    – Čierna guma: dosiahnutie 4-5 opakovaní
    – Fialová guma: dosiahnutie 5-6 opakovaní
    – Zelená guma: 6 a viac opakovaní
    – Modrá guma: rozcvička

  • Urobím 3 poctivé zhyby:
    – Červená guma: dosiahnutie 4-5 opakovaní
    – Čierna guma: dosiahnutie 5-6 opakovaní
    – Fialová guma: 6 a viac opakovaní
    – Zelená/modrá guma: rozcvička

  • Urobím 6 poctivých zhybov:
    – Červená guma: dosiahnutie viac ako 6 opakovaní, zdokonalenie techniky
    – Čierna guma: rozcvička, zdokonalenie techniky
    – Fialová/zelená/modrá guma: rozcvička, pomoc pri zložitejších cvikoch

Berte prosím na vedomie, že na skutočný výsledok vplýva niekoľko faktorov a reálne výsledky sú vždy individuálne. V prípade dilemy nás neváhajte kontaktovať 🙂